بیماری اسکیزوفرنی

ساخت وبلاگ

 معرفی بیماری اسکیزوفرنی

روان گسیختگی در خود فرو رفتن و از واقعیات قطع تماس پیدا کردن

علایم شنیدن صداهای مبهم؛ تمایل به خودکشی؛ اوهام بویایی یا چشایی؛ تصور تعقیب شدن؛ تصور اینکه کسی در غذای او سم ریخته؛ شکاکیت؛ احساس نا آرامی؛ انزوا طلبی؛ چروکیدگی و کوچک شدن مغز در عکسبرداری سی تی اسکن؛ کم حرفی

علل

-عدم کارایی غده فوق کلیه بعلت تجمع مس

-کاهش قند خون

– عدم گلوتن کمبود آنزیم NAD

– ارثی

– محروم بودن مادران حامله از نور خورشید

– توکسوپلاسموزيس

ب: نسخه ها

جنون با روایات

تقویت عقل ومغز وذهن

اصلاح و تعدیل مزاج

اصلاح وتعدیل خون

اصلاح تغذیه

اصلاح اعضای مهم

اصلاح سیستم ها

اصلاح روان و رفتار و اخلاق و معنویات

رفع سایر امراض

و نوشیدن آب سوره یس و زعفران ومصرف نشاط آورها

وَ رَوَى أَنَّهُ مَنْ كَانَ مَغْلُوبَةٌ عَلَى عَقْلِهِ قُرِئَتْ عَلَيْهِ يس أَوْ كَتَبَهُ وَ سَقَاهُ إلَيْهِ يَبْرَأُ فَإِنَّهُ يَبْرَأُ فَإِنْ کتبته بِمَاءِ الزَّعْفَرَانِ فِي إنَاءٍ مِنْ زُجَاجٍ فَهُوَ خَيْرٌ فَإِنَّهُ يَبْرَأُ

و آورده اند: بر هر کس که دیوانه باشد سوره (یس) خوانده می شود و یا نوشته شده و آب آن به وی نوشانده می شود. بهتر است با آب زعفران بر ظرف شیشه ای نوشته شود بدین سان او خوب خواهد شد.

۲-رگزنی و کاهش سودا وصفرا وخون زاید

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سُكَّانِ الْحَلَبِيِّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع)رَجُلٌ مِنْ أَوْلِيَائِهِ وَقَدْ سَأَلَهُ الرَّجُلُ فَقَالَ يَابْنَ رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي بِنْتٌ وَأَنَا أَرَقُّ لَهَا وَأَشْفَقُ عَلَيْهَا وَأَنَّهَا تَفَرَّعَ كَثِيرَةٌ لَيْلًا ونهارة فَإِنْ رَأَيْتَ أَنْ تَدْعُوَ اللََّه لَهَا بِالْعَافِيَةِ.

قَالَ فَدَعَا لَهَا ثُمَّ قَالَ مُرْهَا بِالْفَصْدِ أَنَّهَا تَنْتَفِعَ بِذَلِكَ

امام صادق (ع) در پاسخ یکی از دوستدارانش که گفته بود: ای پسر پیامبر خدا من دختری دارم و پیوسته، نگران و بیدار خواب اویم و او، شب و روز، در بسیاری از اوقات، آشفته خاطر است. اگر مصلحت میدانی، برای او از خداوند، عافیت مسئلت فرما، برای آن دختر دعا کرد و سپس فرمود: به او بگو رگزنی کند، چرا که از این کار، سود خواهد برد.

۳-بخور مریم (ع) ودفع اجنه و شیاطین

أَبِي جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ ع أَنَّهُ وَصَفَ بځور مريم(ع) لِأُمٍّ ولير لَهُ وَ ذَكَرَ أَنَّهُ نَافِعٌ إځل شَيَّدَ قَبْلَ الْأَرْوَاحِ مِنَ الْمُمْ وَ الْخَبِيرُ فِي الْجَنُوبِيِّ وَ المضروع وَ الْمَأْخُوذِ وَ غَيْرِ ذَلِكَ نَافٍ مُجَرَّبٌ إِنِّي أَلْ تَعَالَى قَالَ ليتأخذ أَبَانَا اَوْ ندروسة وَ بَرَّاقُ أَلْقَمَ وَ گور سندري وَ قُشُورَ الْحَنْظَلِيِّ وَ م مُرِي آبري وَ كِبْرِيتٍ اکبريتا أَبْيَضَ گستر دَاخِلٌ الْمَقْلِيُّ وَ شُغِلَ يَمَانِيَّةٌ وَ يَكْسِرُ يَكْثُرُ فِيهِ مژ وَ شَرَّ بْنِ مشبوب بقطراني شَامِيٍّ قَدْرَ ثَلَاثِ قَطَرَاتٍ تَجْمَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ يُتَمِّمُ بِنُورِ اللَّهِ بْنِ نَافِعٍ إِنْ شَاءَ اللََّهُ تَعَالَيْ

امام باقر ع برای مادر یکی از فرزندان خود، بخور مریم (ع)را تجویز کرده و یادآور شدند: این بخور به اذن خداوند برای هر آسیبی که از سوی ارواح به آدمی میرسد از قبیل مَس کردن، آشفتگی، دیوانگی، صرع، گرفتگی و امثال اینها مفید است ومجرب: کندر و سندروس و آب دهان و نارگیل و پوست حنظل وحزا صحرایی و گوگرد سفید و مغز بلسان و سعد يمانی ومقدار زیادی صمغ درخت مرمکی و تیغ جوجه تیغی که با سه قطره عصاره سرو کوهی تفت داده شده را تهیه می کنی و با آن بخور میدهی. به خواست خداوند موثر و مفید خواهد بود. “خداوند در قرآن درباره کسی که ربا میخورد می فرماید: (الذي يتخبطه الشيطان من المس) سوره بقره، آیه ۲۷۵

کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده است و نمی تواند تعادل خود را حفظ کند (گاهی مراد از مَس حالتی است که کنترل اعضای بدن از دست شخص خارج می شو دو در اختیار جن قرار میگیرد و حرکات بدن نامتوازن و غیر عادی می شود) این روایت در کتابهای دیگر با تفاوت آمده است. در روایات دیگر به جای کندر یا سندورس، کندر و سندروس آمده و به جای آب دهان، سنگ قمر کرده و به جای کورسندری ، کورسندری آمده و به جای مرمرس، مربری یا حزابری آورده و به جای در آن مر خرد کن، در آن مر زیاد بریز آمده است.

سندروس شبیه کندر است ولی درشت تر و طعم آن تفاوت دارد. سنگ قمر نوعی سنگ است که در شبهای مهتابی می درخشد. کور یا كور گندم نوعی گیاه است که برگ گردی دارد، ابتدا سبز است و بعد از خشک شدن قهوه ای می شود و کمی خار هم دارد و در عطاری ها وجود دارد و شاید خیار تلخ هم به آن گفته شود. مرمری یعنی همان مر که معروف است؛ ولی چون در روایت مر تکرار شده احتمالا صحیح همان حزابری است که در نقل های دیگر آمده و به معنی جعفری وحشی یا مغدونس است؛ البته در بعضی کتب حزا آمده؛ یعنی دینارویه و زوفرا هم به آن می گویند. مقل ازرق نوعی صمغ است.

مشکل اصلی در تهیه این مواد است؛ برای مثال، موی جوجه تیغی بسیار کم و جمع آوری آن سخت است؛ البته اگر منظور تيغ های جوجه تیغی باشد کار آسانی است و مشکل اصلی قطران شامی است؛ ماده سیاهی که از سوزاندن تنه درخت ارز به دست می آید که در شام وجود دارد و در حال حاضر در دسترس نیست.

در روایت آمده: تَأْخُذُ لُبَاناً وسندروسا وبزاق الْقَمَرِ وَكُوزٌ سِنْدِيِّ وَقُشُورِ الْحَنْظَلِ وَمَرَّا بَرِّيٍّ وكبريتا أَبْيَضَ وَكُسِرَتْ دَاخِلَ الْمَقْلِ وَسَعْدُ يَمَانِيٌّ وَيَكْسِرُ فِيهِ مَرَّ وَشَعْرِ قُنْفُذٌ مَبْثُوثٌ بِقَطِرَانٍ شَامِيٍّ قَدْرَ ثَلَاثِ قَطَرَاتٍ تَجْمَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَيَضَعُ بَخُوراً فَإِنَّهُ جَيِّدٌ نَافِعٌ إِنْ شَاءَ اللََّهُ

کندر بگیر و سندروس و سنگ قمرو کور سندی و پوست هندوانه ابوجل مربری و گوگرد سفید و شکستگی (تکه های) داخل مقل و سعد یمنی و مرهم در آن خرد کن و موی جوجه تیغی که به قطران شامی آغشته شده به اندازه سه قطره، همه را باهم جمع کنید و از آن بخور بسازید (در آتش بسوزانید و از دودش استفاده کنید)، این داروی خوبی است و به خواست خدا منفعت دارد.»

نقل دیگر این روایت چنین آمده:تَأْخُذُ لُبَاناً وسندروسا وبزاق الْقَمَرِ وَكُوزٌ سِنْدِيِّ وَقُشُورِ الْحَنْظَلِ وَمَرَّا بَرِّيٍّ وكبريتا أَبْيَضَ وَكُسِرَتْ دَاخِلَ الْمَقْلِ وَسَعْدُ يَمَانِيٌّ وَيَكْسِرُ فِيهِ مَرَّ وَشَعْرِ قُنْفُذٌ مَبْثُوثٌ بِقَطِرَانٍ شَامِيٍّ قَدْرَ ثَلَاثِ قَطَرَاتٍ تَجْمَعُ ذَلِكَ كُلَّهُ وَيَضَعُ بَخُوراً فَإِنَّهُ جَيِّدٌ نَافِعٌ إِنْ شَاءَ اللََّهُ

کندر بگیر و سندروس و آب دهان و کور سندی و پوست هندوانه ابوجهل و جعفری وحشی و گوگرد سفید و داخل مقل را بشکن و سعد يمنی و زیاد در آن مر بریز و موی جوجه تیغی که به قطران شامی آغشته شده به اندازه سه قطره، همه را باهم جمع کنید و از آن بخور بسازید، این داروی خوبی است و به خواست خدا منفعت دارد.

نقل های متفاوتی از این روایت وجود دارد؛ این نقل تنها نسخه ای است که در آن سنگ قمر آمده و با توجه به اینکه در کتب دیگر سنگ قمر برای این قبیل بیماریها مفید معرفی شده، می توان گفت که سنگ قمر صحیح است و مر بری هم به دلیل اینکه در پایان روایت به مر اشاره شده، احتمالا صحیح نیست و به نظر میرسد حزا بری به معنی جعفری وحشی یا مغدونس صحیح باشد که در نقل های دیگر آمده است.

۴-سيب – افزایش میوه وسبزی و کاهش غذای پخته

الْإِمَامِ الْكَاظِمِ (ع) الثقاح يُنْقَعُ مِنْ خِصَالٍ عِدَّةٍ مِنَ السَّمِّ وَالسِّحْرُ واللمم يَعْرِضُ مِنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَالْبَلْغَمِ الْغَالِبِ وليس شَيْ‏ءٌ أَسْرَعَ مِنْهُ منقعه

امام کاظم(ع):سیب برای درمان چند چیز سودمند است:مسمومیت، سحر، جنونی که از زمینیان پیش آید، و بلغمی که چیزه شده باشد، هیچ چیز منفعتش سریعتر از این نیست.

۵-شستن سر با لعاب خطمی – بهداشت و نظافت

الامام الصادق : غسل الرأس بالخطمي في كل جمعة؛ أمان من البرص، والجنون.

با شستن سر با خطمی در هر جمعه، مایه ایمنی از پیسی و دیوانگی است

۶-قرآن، رقیه، عوذه

راوی در مورد رقیه و نشره برای درمان نیش عقرب و مار، جنون، سحر و کسی که شکنجه می شود از امام صادق (ع) سوال کرد آن حضرت فرمود: يَا ابْنَ ستان لَا بَأْسَ بِالرُّقْيَةِ وَ الْعَوْدَةِ وَ الشير إذَا كَانَتْ مِنَ الْقُرْآنِ وَمَنَّ لَمْ يَشْفِهِ الْقُرْآنُ فَلَا شَفَا اللَّهِ وَهَلْ شي أَبْلَغُ فِي هَذِهِ الْأَشْيَاءِ مِنَ الْقُرْآنِ أَلَيْسَ اللَّهُ جَلَّ جَلَالُهُ يَقُولُ وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مََا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ أَلَيْسَ يَقُولُ تَعَالَى ذِكْرُهُ وَ جَلَّ ثناوه لَوْ أَنْزَلْنََا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَرَأَيْتَهُ خََاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْيَةِ اللََّهِ سَلُونَا نعلمکم وَ نُوقِفْكُمْ عَلَى قَوَارِعِ الْقُرْآنِ كُلَّ دَاءٍ

ابن سنان، رقیه و عوذه و نشره اشکالی ندارد در صورتی که از قرآن باشد. آیا خداوند تبارک و تعالی نمیفرماید: آیاتی از قرآن نازل می کنیم که برای مؤمنان شفاست؟ آیا خداوند تبارک و تعالی نمی فرماید قرآن اگر بر کوه نازل شود کوه ترک می خورد و خاشع و فروتن خواهد بود؟ از ما بپرسید به شما می آموزیم آیات درمانی قرآن را برای هر بیماری.

۷-گرفتن ناخن ها در پنجشنبه

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ يَأْمَنَ الْفَقْرَ وَ شکااية الْعَيْنِ وَ الْبَرَصَ وَالْجُنُونِ فَلْيُقَلِّمْ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْخَمِيسِ بَعْدَ الْعَصْرِ وَ لْيَبْدَأْ بِخِنْصِرِهِ مِنَ الْيَسَارِ

پیامبر این فرمودند: کسی که می خواهد از فقر، چشم درد، پیسی و.. ایمن شود، ناخنهایش را پنجشنبه بعد از عصر بگیرد و از انگشت کوچک دست چپ شروع کند

امام صادق فرموده اند:خُذْ مِنْ شَارِبِكَ وَأَظْفَارِكَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ فِيهَا شَيْ‏ءٌ فَحُكَّهَا لَا يُصِيبُكَ جُنُونٌ وَلَا جُذَامٌ وَلَا بَرَصٌ

هر هفته ناخن و سبیل را بگیر و اگر بلند نبود آن را سوهان کن و اگر این کار را کردی به جنون (اسکیزوفرنی) و جذام و پیسی مبتلا نمی شوی

تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ وَأَخْذُ الشَّارِبِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ أَمَانٌ مِنَ الْبَرَصِ وَالْجُنُونُ

گرفتن ناخن و سبیل در هر هفته ایمنی از پیسی و جنون است.

امام صادق می فرمایند: تَقْلِيمُ الْأَظْفَارِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ يُؤْمِنُ مِنَ الْجُذَامِ وَالْجُنُونُ وَالْبَرَصُ وَالْعَمَى فَإِنْ لَمْ تَحْتَجْ فَحُكَّهَا حکا

ناخن گرفتن در روز جمعه ایمن می کند از جذام و جنون و پیسی و کوری، اگر نیاز نداشتی آن را سوهان کن

۸-حجامت سر – تخلیه اخلاط زاید سر

قَالَ الطَّارِقُ أَلْيَةِ الْحِجَامَةُ فِي الرَّأْسِ شَقَاءِ مِنْ سَبْعٍ مِنْ الجوي وَ الْجُذَامِ وَ الْبَرَصِ وَ الْتِمَاسٍ وَ وَجَعِ الضِّرْسِ وَ ظُلْمَةِ الْعَيْنِ وَ الدََّاعِ

پیامبر خدا : حجامت در سر، شفای از هفت چیز است، آن گاه که بر شخصی عارض می شود: دیوانگی، جذام، پیسی، چرک آلودگی، دندان درد، سر درد و تیرگی ای که شخص در چشم احساس می کند.

پیامبر(ص) می فرمایند:مَنِ احْتَجَمَ يَوْمَ الثَّلَاثَاءِ لِسَبْعَ عَشْرَةَ اَوْ تِسْعَ عَشْرَةَ اَوْ عِشْرِينَ مِنَ الشَّهْرِ كَانَتْ لَهُ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ مِنَ أَدْوَاءِ السَّنَةِ كُلِّهَا وَكَانَتْ لِمَا سَوِيٍّ ذَلِكَ شِفَاءً مِنْ رَجَعَ الرَّأْسِ وَالْأَضْرَاسُ وَالْجُنُونُ وَالْجُذَامُ وَالْبَرَصُ

کسی که روز سه شنبه حجامت کند که مصادف با روز هفدهم، نوزدهم یا بیست و یکم ماه باشد، این درمان کل بیماری ها تا یک سال است، اگر در روزهای دیگر حجامت کند، درمان سردرد و دندان درد و جنون و جذام و پیسی است.

امام صادق (ع)روایت کرده اند: رَسُولُ اللَّهِ وَالِ وَأَشَارَ بِيَدِهِ إِلَيْهِ رَأْسَهُ عليکم بِالْمُغِيثَةِ فَإِنَّهَا تَنْفَعُ مِنَ الْجُنُونِ وَالْجُذَامُ وَالْبَرَصُ وَالْأُكْلَةُ وَوَجَعِ الْأَضْرَاسِ

پیامبر و به سرشان اشاره کردند و فرمودند بر شما باد حجامت سر، برای جنون و جذام و برص و خوره و دندان درد مفید است.

۹-نمکی که زمان معصومین از مصرف میشد- غیرطيب و شیمیایی نخورید

پیامبر و می فرمایند:يَا عَلَى افْتَتَحَ بِالْمِلْحِ وَاخْتِمْ بِهِ فَإِنَّهُ مَنِ افْتَتَحَ بِالْمِلْحِ وَخَتَمَ بِهِ عُوفِيَ مِنِ اثْنَتَيْنِ وَسَبْعِينَ نَوْعاً مِنْ أَنْوَاعِ الْبَلَاءِ مِنْهَا الْجُنُونُ وَالْجُذَامُ وَالْبَرَصُ

ای علی غذا را با نمک شروع کن و پایان بده، زیرا کسی که با نمک شروع دهد و پایان دهد معاف می شود از هفتادودو نوع بلا از جمله از این بلاها جنون(اسکیزوفرنی) و جذام و پیسی است.

پیامبر (ص) می فرمایند:إِنَّ اللَّهَ عزوجل أُوحِيَ إِلَى موسي بْنَ عِمْرَانَ أَنِ ابْدَأْ بِالْمِلْحِ وَاخْتِمْ بِالْمِلْحِ فَإِنَّ فِي الْمِلْحِ دَوَاءً مِنْ سَبْعِينَ دَاءً أَهْوَنُهَا الْجُنُونُ وَالْجَزَّارُ وَالْبَرَصُ….

خداوند به موسی بن عمران به وحی فرمود غذا خوردن را با نمک و و با نمک هم ختم کن، زیرا در نمک درمان هفتاد بیماری است که کمتر. و جنون و جذام و پیسی است.

۱۰- با نمک حکمت شروع غذا

نمک باعث پاکسازی و عفونت کشی مسیر غذا می شود و همچنین شور بودن نمک مانند ترش بودن سرکه، ترشیجات بزاق معده را افزایش میدهد. و همچنین باعث گرمی مسیر گوارش و تقویت هاضمه می شود. و نیز آثار و بقایای وعده غذایی قبل را علاوه بر عفونت کشی، با افزایش ترشحات از معده و دهان خارج می کند.

پیامبر (ص) می فرمایند: عَلَيْكَ بِالْمِلْحِ فَإِنَّهُ شِفَاءٌ مِنْ سَبْعِينَ دَاءً أَدْنَاهَا الْجُذَامُ وَالْبَرَصُ وَالْجُنُونُ

بر شما باد خوردن نمک، زیرا درمان هفتاد بیماری است که کمترین آن جذام و برص و جنون است.

پیامبر (ص) می فرمایند:ثَلَاثُ لُقُمَاتٍ بِالْمِلْحِ قَبْلَ الطَّعَامِ تَصْرِفُ عَنِ ابْنِ أَدَمٍ اثْنَيْنِ وَسَبْعِينَ نَوْعًا مِنَ الْبَلَاءِ مِنْهُ الْجُنُونُ وَالْجُذَامُ وَالْبَرَصُ

سه لقمه با نمک قبل از غذا هفتاد و دو نوع بلا را از بنی آدم برطرف می کند

امام صادق (ع) می فرمایند: «عَلَيْكُمْ بِالْأَبْيَضَيْنِ اَلْخُبْزِ وَ اَلرِّقَّةُ يَعْنِي اَلْمِلْحَ… وَ انَّ فِي الرِّقَّةِ أَمَاناً مِنَ اَلْجُذَامِ وَ اَلْبَرَصِ وَاَلْجُنُونُ.»

بر شما باد این دو سفید، نان و نمک، زیرا در نمک ایمنی از جذام و پیسی وجنون است.

مولف: در حدیث دیگری از خوردن نان سفید نهی شده است. و پیامبران(ص) فرمود: من هرگز نان سفید نخورده ام و نمی خورم و نخواهم خورد. (مضمون حدیث). نان سیاه یا نان سبوس دار حدود ده برابر خون ساز و حدود ده برابر استخوان ساز است. پس شاید مراد از نان سفید این باشد که حتی نان سبوس دار، در مقایسه با خوراکیها سفید محسوب می شود. یا همان نان سفید سبوس دار مراد امام است.

برچسب‌ها: اسکیزوفرنی

طب الائمه...
ما را در سایت طب الائمه دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : tabib70a بازدید : 121 تاريخ : يکشنبه 24 بهمن 1400 ساعت: 22:15